VCDS and OBD diagnostic device in the On-Board Diagnostics Shop
Diesel technology, engine technology, vehicle diagnostics, repair & maintenance.

How can I clean the LMM?

New Topic Reply 🔗 🖨 Dieselschrauber - Index » Diesel Engine Technology
Author Message
joe
Guest

Free account, no CAN development support

Post15-05-2002, 12:38    Subject: How can I verschandeln the LMM? Quote

I had some issues with the 1Z in my T3, the diagnostic tool showed an error code for the LMM. The whole thing was quite oily. I sprayed it with WD40 and then flushed it with water. The error is now gone and it's starting up normally again.

Are there better cleaning methods?

Translated on 03-07-2026, 15:19.
Back to top
Michael II
Profi-Schrauber
Profi-Schrauber

Support

Post15-05-2002, 12:52    Subject: How can I verschandeln the LMM? Translating...

[Translating...]

Hallo Joe,

welchen Fehler hat das Steuergerät denn angezeigt?
Tschüss

Michael II
Back to top Profile PM
DocSnydor
Guest

Post16-05-2002, 15:18    Subject: How can I verschandeln the LMM? Translating...

[Translating...]Mal 'ne andere Frage: Wie bekommt man das Ding eigentlich ab. Ich wollte den LMM auch schon mal reinigen, kriege aber den Gehäusedeckel irgendwie nicht ab.

Mit einem kleinen Schraubenzieher abhebeln, oder gehts einfacher?
Ohne Ausbau komm ich nicht ran , da ist so ein Netz davor.

(Passat 35i Motor 1Z)
Back to top
dieselschrauber
Administrator
Administrator

2018 Volkswagen T6 Consumption

Post16-05-2002, 15:29    Subject: 2 (or more) types... Quote

...as far as I am aware:
- Removable LMM measuring system from the LMM housing
- LMM-Measuring equipment and enclosure included
In design 2, it is likely that you can only verschandeln it from the back using a nozzle (brake cleaner, etc.), as the rear grid has a larger mesh size.

Hello, Rainer

Back to top Profile PM WWW Garage
cherche
Guest

Post16-05-2002, 17:55    Subject: How can I verschandeln the LMM? Translating...

[Translating...]Hi,

habe mich gerade eingeloggt, bin neu hier.

Eure Seite finde ich wirklich gut. icon_smile.gif

Ich fahre zwar einen BMW 530d (HOPA getunt) und keinen TDI, habe aber immer mal wieder 'Zauber' mit dem LMM. icon_sad.gif

Joe schrieb, er hätte seinen LMM mit WD-40 sauber bekommen, aber das ist doch ein Allround-ÖL (!).

Das müßte doch den LMM bei 200° C Betriebstemperatur einbrennen oder zumindest eine Schicht geben, die den LMM 'isoliert'. Dann dürfte er nicht mehr richtig messen, oder?

Ich habe mich bis jetzt nur mit Alkohol und Wattebausch darangetraut. Hat zumindest geholfen.

Was ist das beste Reinigungsmittel????

Mir sah es aus, als wenn da ein Klarlack über dem kleinen einglöteten PIN im Hitzedraht ist. Wird der mit Verdünnung & Co. zerstört?

Danke für alle Antworten.
cherche
Back to top
tdi-mike
Guest

Post16-05-2002, 19:47    Subject: How can I verschandeln the LMM? Translating...

[Translating...]Hallo,

da bei mir der LMM direkt nach dem Luftfilterkasten eingebaut ist, wie bei allen Anderen auch ( denke ich doch), halte ich es für unwahrscheinlich, das dort Temperaturen von ca. 200 Grad herrschen. Ich lasse mich aber gerne aufklären.

Meiner ist jetzt ca. 154 T km gefahren ohne defekten LMM, meint Ihr
ich soll den mal prophylaktisch (wer hat das Wort erfunden ?) reinigen,
oder soll ich warten bis ich wieder vom Urlaub zurück bin? Net, das
auf der Autobahn gar nex mehr geht.

Danke Mike
Back to top
Stukov
Guest

Post16-05-2002, 19:54    Subject: How can I verschandeln the LMM? Translating...

[Translating...]Der wird ja normalerweise nicht von heute auf morgen schmutzig. Da kenn ich bloss 1 Spruch dafür:

Never touch a running system.
Back to top
ulf
Profi-Schrauber
Profi-Schrauber

2023 MG ZS
Premium Support

Post16-05-2002, 20:00    Subject: Brake cleaner spray works quite well. Quote

Quote:
Since my LMM is directly after the air filter box, like with everyone else (I think), I don't think it's likely that temperatures of around 200 degrees would be present there. I would be happy to be informed.
My car has now traveled approximately 154,000 km without any issues with the LMM, do you think
I should verschandeln it prophylactically (who coined the term?).
or should I wait until I return from my vacation? Net, that's it.
It's no longer possible to drive on the highway.

Hi

Since the LMM heats itself and uses the cooling effect of the airflow as a measure of mass flow, very high temperatures must prevail in the LMM. How much, exactly, I also don't know icon_sad.gif

Because every cleaning process also carries a certain risk of malfunction, I only recommend it if there is already a performance loss due to the LMM.
Then, spray the small measuring ceramic plate with brake cleaner, let it dry, and then re-install it.

Multi-purpose oil on the sensor is likely to provide low heat insulation, which would result in reduced measurement values --> leading to a loss of performance.
Gruß Ulf
_________

MG4 Electric

Back to top Profile PM Garage
Gerhard
Guest

Post17-05-2002, 10:30    Subject: How can I verschandeln the LMM? Translating...

[Translating...]Hallo zusammen,

zum Reinigen des LMM kann man auch ein Reinigungsmittel (Kontakt WL)aus der Elektronik hernehmen.
Ich will hier zwar keine Werbung machen aber ich benutze dieses Mittel fast täglich, für normale Leiterplatten und Keramikleiterplatten.
Das Ding ist fettlösend , reinigt rückstandslos und greift die meisten Kunststoffen nicht an.
Diese Spraydose hat ein Sprühröhrchen in dem man auch an schwer zugängliche Stellen kommt.
Zum Aufheizen des LMM kann ich wenig sagen, nur das sich der Sensor nach dem abstellen des Fahrzeuges stark aufheizt (glüht), um eventuelle Verschmutzungen wegzubrennen.

Gruß
Gerhard
Back to top
dieselschrauber
Administrator
Administrator

2018 Volkswagen T6 Consumption

Post17-05-2002, 12:13    Subject: Hi Gerhard... Quote

... 'freibrennen' is only used for heat wire sensors. The one installed in the TDIs is a so-called "hot film" air mass meter.
Function see link /viewtopic.php?t=3347

Hello, Rainer

Back to top Profile PM WWW Garage
joe
Guest

Post17-05-2002, 15:15    Subject: How can I verschandeln the LMM? Translating...

[Translating...]

icon_biggrin.gif Danke Leute!

Also das Diagnosetool zeigte bei mir den Fehler 553.

Das bei der Reinigung keine Rückstände bleiben dürfen, war für mich auch klar, deshalb habe ich auch mit lauwarmen Wasserstrahl (nicht zu stark nur vom Spühlbecken) nachgespühlt.
Back to top
Frosch2
Blaumann
Blaumann

Post18-05-2002, 14:51    Subject: How can I verschandeln the LMM? Translating...

[Translating...]

Ich habe gestern meinen LMM gereinigt, nachdem mir mein AFN sehr lahm vorkam und auch die Durchzugszeiten bei ca. 10 sec. lagen.

Habe dazu den Sensor aus dem Rohr ausgebaut und mit einer Spritzpistole das Teil mit Verdünnung durchgepustet. (Waren ölige Staubfussel drauf). Durch den Luftzug wird er dabei gleich wieder getrocknet.

Läuft wieder deutlich besser und schneller! Nachmachen trotzdem auf eigene Gefahr.
Back to top Profile PM
New Topic Reply 🔗 🖨 Dieselschrauber - Index » Diesel Engine Technology
Similar articles and topics
Topic Forum
No new posts Removing and cleaning a diesel particulate filter (DPF) Troubleshooting & Guides
No new posts DPF reinigen? Diesel Engine Technology
No new posts BPP DPF Cleaning Diesel Engine Technology
No new posts VTG reinigen Diesel Engine Technology
No new posts LMM (Pierburg) cleaning Diesel Engine Technology
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum.